fbpx

פתרונות טכנולוגיים חדשניים יפתרו את בעיות הזיהום בים במדינת ישראל הזיהום הימי במדינת ישראל ומה צופן העתיד

כמויות אדירות של פסולת מזהמות את הימים והאוקיאנוסים ונפלטות אל חופי ישראל והעולם. מדובר באחת הבעיות האקולוגיות הגדולות בעולם, שפוגעת בעשרות אלפי בעלי חיים מידי שנה.

בשנים האחרונות הושקו מספר מוצרים שמטרתם לטפל בבעיה וחלקם אף בדרך לישראל.

הימים והאוקיינוסים שלנו מכילים כמות גדולה של פסולת מוצקה, שמגיעה אליהם בדרכים שונות. חלקה מגיע מספינות, אוניות וכלי שיט, אך רוב הפסולת מקורה בכוסות שתיה, פלסטיק, אריזות ושאר לכלוך של מטיילים ונופשים. זאת הסיבה שכל כך חשוב לשמור על הניקיון כי כאשר משאירים אשפה בחוף – הגאות גורפת אותה לים.

בשנים האחרונות הושקו מספר פתרונות טכנולוגיים לניקוי פסולת ימית, אחת החלוצות בתחום היא חברה בשם Searial Cleaners. המיוצגת בארץ ע"י חברתHido  הידו טק בע"מ.

החברה פיתחה מגוון מוצרים חדשניים לאיסוף פסולת ימית בנמלים, במרינות, בנתיבי מים ובחופים חוליים.

מציאות מעבר לכל דמיון – 

המציאות אכן חמורה ומדאיגה הרבה יותר. כל יום אנו מוצאים טונות של פסולת אצורה בחופי הים שלנו, או נערמת על קרקעית הים לאורך כל החופים שלנו.

התמונות המפחידות הללו של זרמי אשפה בלתי פוסקים שנישאים על ידי נהרות בכל רחבי העולם אל האוקיינוסים גורמות לנו לאפקט מדהים שממש משתק אותנו.

חופי ישראל, כפי שניכר בכל ביקור, מלאים בפסולת פלסטיק, שמתפוררת לחלקי מיקרו-פלסטיק קטנים מ-5 מ"מ, שמזיקים קשות לחי ולצומח בים התיכון. לפי מחקר של אוניברסיטת חיפה מ-2015, הים באזורנו סובל מצפיפות גבוהה פי עשרה של מיקרו-פלסטיק מהממוצע במערב הים התיכון.

הפסולת שמפוזרת על חופי ישראל מורכבת, לפי המחקר, בעיקר משקיות ניילון, אריזות מזון וכלים חד-פעמיים. כ-90% מהפסולת בחופי ישראל היא פסולת פלסטיק, מול ממוצע של 75% בשאר העולם. כמות השקיות שנסקרו בחופי ישראל גדולה פי שלושה מבשאר חופי הים התיכון.

קו החוף, החלק המתהווה של הקרחון – 

90% מהפסולת שנמצאת בים מגיעה מקו החוף. זה המקום שבו אנחנו עדיין יכולים ליירט את הפסולת לפני שהיא יוצאת לים ואל היבשת השביעית.

אז זה המקום האחרון שאנחנו יכולים לפעול וזה תחום שאנחנו מכירים היטב. יש לנו תפקיד מרכזי בשיקום הסביבה שלנו.

היבשת השביעית.

מה ניתן לעשות?

כמובן ששינה אחריות אישית על כל אחד ואחת מאיתנו לא לכלכך את החופים במהלך שהייתנו, אך זה לא מה שינקה את טונות הפסולת שכבר נמצאת בחופים ובים שלנו.

בשנים האחרונות הושקו מספר פתרונות טכנולוגיים לניקוי פסולת ימית, אחת החלוצות בתחום היא חברה בשם Searial Cleaners. 

החברה פיתחה מגוון מוצרים חדשניים לאיסוף פסולת ימית בנמלים, במרינות, בנתיבי מים ובחופים חוליים.

לחברה מטרה מרכזית- לתרום להפחתת הזיהום בכל מקום בו הוא נמצא באמצעות טכנולוגיות חדשניות ופיתוחים שמטרתם לטפל בפסולת הימית ביעילות ומקצועיות רבה. עיצוב המכשירים שלהם נועד להעלות את המודעות לזיהום במרחב הימי ולכן הם מתהדרים בשמות ועיצובים של גיבורי על.

בי-בוט (BeBot), רובוט חשמלי שמופעל בשלט רחוק, מיוצר על ידי חברת סיריאל קלינרס. הוא נשלט ממרחק של עד 300 מטר, ומסנן את החול כך שהאשפה נשארת ונאגרת בתוכו. חלוקת המשקל ברובוט מתוכננת כך שהמכשיר לא יעמיס את מלוא משקלו על החוף ויזיק לצומח ולחי, בניגוד לטרקטורים שנוסעים על החוף ואוספים זבל.

קולקת׳ור, (collecThor) מכשיר המותקן במרינות ונמלים אשר מושך ובולע את כל הפסולת המוצקה או הנוזלית שצפה על פני המים. פועל באופן שקט לחלוטין, ממוקם בצורה נבונה על שפת המים ו/או על סירות צפות שבהן מזוהה ריכוז של פסולת ימית.

פיקסי דרון, (Pixie Drone) הרחפן הימי האוטונומי מיועד לאיסוף פסולת צפה בימות ובאגמים. פועל באופן אוטונומי לחלוטין ונותן מענה לפסולת באזורים שיותר קשה להגיע אליהם. 

חברת הידו הישראלית הינה היבואנית הרשמית של מוצרי Searial Cleaners, מנכ״ל החברה הוד דנינו: ״אנחנו נרגשים להביא למדינת ישראל מוצרים שמטרתם לשמור ולהגן על הסביבה ובו בזמן להעלות את המודעות לנושא מאוד קריטי שלא עולה מספיק לסדר היום״. 

ביבוט, (BeBot).

בסופו של יום, ניקיון הים והחופים הם אינטרס משותף לכולנו. עלינו להתייחס למשבר האקלים הנוכחי בכובד ראש ולהבין מהו החלק שלנו בדבר ואיך אנחנו יכולים תרתום למאבק. חברת הידו וחברות נוספות עושות מאמצים רבים על מנת להביא לישראל פתרונות יעילים שמטרתם לעזור ולשפר את המצב אך ללא התגייסות משותפת שלנו בני האדם העתיד לא נראה מזהיר. 

חברת הידו הוקמה על ידי הוד דנינו ועומר אלקובי במטרה להנגיש פיתרונות בינלאומיים חדשניים לשוק הישראלי.

בואו נדבר